onsdag 2 september 2009

.:retrobralla:.

Allt började så bra... I söndags kväll tänkte jag sy ett par pös-jeans till Oliver. Ritade ett mönster och plockade fram tyget. När jag skulle lägga ut mönstret så märkte jag att tyget var 15 cm för kort! Nåja, jag letade i tyggömmorna och hittade detta underbara tyg, som är en gardinkappa hittad i en antikaffär förra sommaren.

När jag skulle kanta fickorna så började nästa problem. Jag hittade inte min naturvita muddväv. Letade i flera timmar, gav upp, åkte till EuroKangas och köpte nytt. Sydde ihop byxorna och hade bara kvar mudden. Då börjar overlocken krångla. Gah! Jag har aldrig sprättat samma söm så många gånger förrut! Nåja, tillslut så fick jag ihop brallorna och tror ni att Oliver ville ha dom? Nej. En 2.5 åring med starkare vilja får man leta efter!
Jag är i alla fall jättenöjd med byxorna! Och lillasyster gillar dom också :) Får se om jag kan övertala Oliver till att använda dom eller om dom får fortsätta vara lillasysters!
Dom är tighta över rumpan och har ett pös vid foten. Besparing där bak och fickor fram, och lång mudd både i midja och vid benen. Sydda i strl 92.

Mönster - eget. Kommer absolut att bli fler av samma modell!

Material - tyget är en återvunnen garndin, mudd från EuroKangas

Upp - gillar både modell och tyg skarpt!

Ner - maskinkrångel. Inget kan få mej mer omotiverad att sy som det.

24 kommentarer:

Beata sa...

Vilket fint tyg! Fina byxor!

RÄVEN o RÄKAN sa...

Och så avancerat med både fickor och besparingar. Sådana fina byxor skulle jag vilja ha till mig själv.

florin design sa...

Jätte snygag brallor! Tyget är ju underbart!

Fangoria sa...

Superläckra byxor!

Cecilia sa...

De kan vara lite kluriga ibland de små :) Jag gillar byxorna helskarpt i alla fall!

Lillan & Lillebror sa...

Å, vilka tuffa brallor, de ser också supersköna ut :-)

Susanna L sa...

gud va snygga!!!!

Naíma´s sa...

Helt underbara byxor!!Vilket tyg!!
Trevlig helg

Anonym sa...

Snygga brallor. Tur att lilla O vill ha på dom nu.
Puss och kram hela dan/mamms

Pernilla sa...

Jätte snygga brallor!!

Hello sa...

Supersnygga!

malin sa...

Tack allihopa :) Efter en chokladmuta från pappa så prövade Oliver byxorna, och nu älskar han dom :)

kaoz sa...

Herlige =D

Gekko sa...

Dunderfina! Synd när barnen inte vill ha men det kan ju förändra sig? Tur om lillasyster kan ha de iaf! :-)

Therese sa...

Tokfina byxor! Sprätta är ju öken - men när det blir så här fint efteråt kan det vara värt det =)!!

jenny sa...

Jättefina byxor, verkligen juste modell (snygga bakifrån). Underbart tyg också.

Nusse sa...

åh vad jag tyckte om tyget!

Moi! sa...

Superfina!!!! Älskar färgen!

Ett Tu Tre sa...

Jag säger bara WOW - vilka snygga byxor - hoppas han ändrar sig, det kan ju vara lite fram och tillbaka ibland med viljorna i den åldern. Vore synd på byxorna annars.

Ahlard sa...

verkligen supersnygga. Och lyckos barn dom kan ju bära upp allt!

Åsa Tidqvist sa...

wosch - vilka snygga brallor!!

Jeanette sa...

WOW vilka coola brallor!

Jonglören sa...

Denna lösningen på "baken" tycker jag är supersnygg. De plagg som jag insett har suttit bäst på barnen har varit just de som varit sydda på detta viset.

Jonglören sa...

Denna lösningen på "baken" tycker jag är supersnygg. De plagg som jag insett har suttit bäst på barnen har varit just de som varit sydda på detta viset.