fredag 21 mars 2008

...och så var det dockans tur igen!


Emil tyckte att det var lite orättvist att det bara är bebisen som får nya kläder, så jag tänkte sy en liten klänning till dockan, för den har faktiskt ingen klänning. Naivt så tänkte jag att det kan ju inte ta så lång tid, den är ju så liten! Nu vet jag bättre :) Det tar faktiskt lika lång tid att sy dockkläder som att sy barnkläder!

Att rita upp ett mönster gick faktiskt lätt - fick till ett jättebra klänningsmönster som jag absolut ska spara! Klänningen är sydd i en liten stuvbit röd velour, och fodrad med ett tunnt bommulstyg. Men hur får man till axelsömmarna? Jag tänkte först göra klänningen vändbar, men så blev det inte. Jag fick inte till det! Hur gör ni andra? Syr ni axelsömmarna för hand eller? Bak så stängs klänningen med en enkel tryckknapp. Tänkte först sy fast en bit kardborre, men knappen passade så fint :) Nu saknar dockan bara en tröja (som tids nog ska bli till av kanintyget), och ett par trosor. För Emil konstaterade att man faktiskt ser dockans rumpa i den där klänningen :)

Glad påsk på er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken söt klänning!
Ta med o visa så jag får se, har ingen aning om vad du menar ;)
Har lite funderingar på skötväska, har du några förslag?

Anonym sa...

Ja självklart kan inte dockan gå utan trosor! ;-) haha

Anonym sa...

Du är jätteduktig på att sy!!
Kan man beställa av dig?

malin sa...

Fia: Tack så mycket :) Det går jättebra att beställa saker från mig, om det är något du funderar på så kan du maila mig på malin@tvafyrasju.se!