lördag 12 september 2009

.:stickad tunika:.

Jag fick en påse garn av min snälla mamma för några dagar sedan, och visste genast vad jag ville sticka av det! Jessica (klockarbarn) stickar så fina tunikor, och hon var så snäll att hon delade med sig av beskrivningen som hon gjort! Detta är alltså min "närhelst jag får några minuter i soffan"-syssla!

Eftersom jag är ganska otålig av mej så gjorde jag genast en liten ändring... Det är nämligen så att jag verkligen inte gillar att sticka aviga maskor, det tar så mycket längre tid för mej! Jag la helt enkelt upp den på rundsticka och stickar så tills det är dags att ta in för raglan-skärningen. Hoppas att det funkar, annars så är det bara att repa upp igen :) Eftersom jag inte stickar av samma sorts garn så minskade jag antalet maskor ordentligt, men jag inser redan nu att den kommer att bli ganska stor. Hon kommer nog att kunna ha den ett bra tag! Jag har även stickat den lite längre än beskrivningen så att den blir som en liten klänning i början (hoppas jag, det är i alla fall min plan!)
Nu är det så att jag inte är särskillt duktig på att sticka. Jag kan sticka mössor, vantar och strumpor, men där går gränsen! Jag gillar snabba resultat och skulle inte komma på tanken att sticka tex en tröja till mej själv. Därför kommer jag att bli otroligt stolt över mej när/om jag får denhär tunikan färdig, oavsett hur resultatet blir :) Det är också därför som jag bloggar om den redan, för då känner jag att jag har en press på mej att faktiskt göra den färdigt :)

Jag känner mej även väldigt modig som vågar göra en egen ändring på ett mönster som jag vet är jättebra redan från början, men det var ofrånkomligt pga garnet!

Mönster - klockarbarns underbara tunika-beskrivning!

Garn - PARIS från drops/garnstudio

14 kommentarer:

od Andulky sa...

Vilka underbara färger!!!

Botilda sa...

Underbara färger. Och modellen är ju väldigt fin. Den jag stickade är numera för liten, så kanske är det dags att försöka sig på en större.

Katja T H sa...

Längtar redan efter att se Thea i den! :D

klockarbarn sa...

Det går jättebra att sticka den på rundstickor. Jag vet de som stickat den uppifrån och ner också. Det brukar ju gå åt lite sömsmån när man stickar på raka stickor eftersom man syr ihop sidosömmarna sedan men å andra sidan stickar man oftast hårdare med rundsticka. Vill mans ticka större storlek kan man välja större stickor men får då göra den längre och anpassa ärmhålen.

Carolina sa...

Jag stickade den på rundsticka och det gick alldeles utmärkt. Jag hade jättestor skillnad på garntjocklek jämfört med mönstret så jag kan inte säga att jag gjorde på ngt visst sätt.

Du kommer bli färdig och den kommer bli jättefin!

malin sa...

Tack allihopa, jag är faktiskt helnöjd hitentills :) Hmmm... anpassa ärmhålen? Känner att det kommer att bli ett problem där... Måste fundera lite.. :)

Hello sa...

Jag stickar alltid på rundsticka!

Min klockarbarnstunika har passerat som kortärmad tröja i sommar, men nu är den snart slutanvänd, tyvärr...

Moi! sa...

Jättefin! En fråga: Hur har du fått till etiketterna under rubriken Saker jag gjort? Har letat överallt på blogger men inte hittat.

LillaBarn sa...

Lycka till, själv önskar jag att jag kunde sticka, men det kan jag inte!! Vad fina byxorna var i inlägget nedan (de gröna), jättefin modell!!

Beata sa...

Fina färger, blir säkert jättefin!

david sa...

fin tunika, ha ha ha ha ha ha.

malin sa...

hej älskade unge, vad kul att du också läser mammas blogg :) Fast om inte du är snäll så syr jag en rosa klänning åt dej ;)

Unknown sa...

Hej.

Vi undrar om du skulle vara intresserad av att sälja dina handgjorda saker, eller om du har några secondhand saker du vill sälja, på hantverksmarknaden.com? Vi skickar med lite information nedan och hoppas att vi hör av dig snart. Webshoppen beräknas öppna den 1 november om allt går enligt planerna.

Hur fungerar det att sälja på Hantverksmarknaden.com?

När köparen har gjort en beställning skickas ett mail ut till säljaren med information om köparen. Ex. Maja ska sälja stickade tröjor, hon skickar in all information vi behöver om hennes tröjor. Hon vill lägga upp 5 tröjor i olika färger i vår webbshop och får betala 10/upplagd vara, alltså 50 kr. Vi lägger upp hennes tröjor på Webbshoppen. När köparen beställer en tröja skickar vi information om köparen till Maja.

Vem ansvarar för att köpet går igenom?

När Maja har fått köparens information tar hon själv kontakt med denne för att göra upp om köpet. Därmed är det köparen och säljaren som ansvarar för huruvida pengar förs över och varans kvalité. Om vi får information om att en säljare eller köpare har på något sätt inte uppfyllt sin del av köpet kommer vi att ta bort säljaren eller inte låta köparen handla hos oss något mera! Som säljare skriver man under ett kontrakt där man lovar att den information som står om varan på webbshoppen ska vara sann. Du som säljare bestämmer själv vilket betalningssätt som passar bäst vid försäljning.

Kostnader

Ni som vill sälja på hantverksmarknaden.com kontaktar oss på info@hantverksmarknaden.com. Ni får då ett formulär att fylla i med den information vi behöver av er. Vi tar ut en kostnad på 10/vara vi lägger upp som ska betalas i samband med registreringen av era varor. Vi tar ut denna kostnad för att täcka våra utgifter som webbhotell, domännamn, reklam osv. För 10/vara får din vara ligga uppe på hantverksmarknaden.com i 1 år. Om du inte fått sålt din vara inom ett år skickar vi ut ett mail och du kan då välja att ta bort din vara eller för endast 10 kr låta den vara kvar under ett år till. Om du har gjort en större produktion av en vara, (ex. stickade tröjor i likadant garn, samma färg med samma detaljer men i olika storlekar) betalar du endast 10 kr för 2, 20 kr för 4 etc.

Maila oss om du tycker att detta verkar intressant så kommer vi att skicka mer utförlig information till dig.

Varma hälsningar

Hanna och Johanna

Anonym sa...

maste kolla:)