lördag 12 april 2008

att göra en kokalal...

Ända sedan jag såg Theas retrobralla så har jag varit sugen på att göra en egen, så idag när alla barnen hade fullt upp med att leka så satte jag mej vid köksbordet och knåpade ihop mitt eget mönster, i strl 86. Byxan är sydd i två likadana stycken och till skillnad från Thea så har jag inte en söm mitt på, utan bara i sidorna. Var lite fundersam ifall det skulle funka utan blöjkil, men det var inga problem alls! Det finns mänga saker som kan förbättras på mitt mönster, men för att vara den första retrobrallan så är jag ganska nöjd! Är också glad över att det gick såpass lätt att kanta den! Har haft problem med att få bandet nog "stretchigt", men nu hittade jag lösningen! I morgon ska jag sätta saxen i det andra tyget också, ska sy något till våran lilla tjej som bor i magen! Efter fyra killar så ska jag till sommaren även bli tjejmamma! Hjälp - hur gör man??? Jag kommer i alla fall ha anledning att sy klänningar och tunikor framöver :)

Material: Velour och mudd från EuroKangas

Mönster: Egetknåpat efter inspiration av Thea


Efter att nu på morgonen ha testat dom på lilleman så har jag skrivit ner vad jag måste göra annorlunda nästa gång. Att dessa är liiite stora gör inget - jag gjorde en strl 86 fastän jag visste att han fortfarande använder 80, men tills nästa gång så måste jag göra "ärmhålet" djupare. Jag ska också göra den mer V-ringad i halsen och upptill så ska "dom spetsiga delarna" komma aningens längre in på både fram och bakstycke. Men i det stor hela så är jag nöjd - kommer inte att sprätta på domhär byxorna!

8 kommentarer:

OttoPippi sa...

Hej! Härliga, härliga, härliga!!! Vad duktig du är som kan knåpa ihop såna här själv!!!!

Du får också jättegärna förklara hur du hittade lösningen till bandkantningen (är själv lite rädd för den nämligen).

Grattis till tjejen!!!!!! Jag har två och du kommer att göra så bra ifrån dig såååå!!! :-) Vad jättekul för er!!!!

Anonym sa...

Åh vad mommos lilla hjärtegull är söt i ny brallorna. Kramisar

Anonym sa...

För det första; Gud vad stor lilleman blivit! Och för det andra; Äntligen ska jag få en liten prinsessa! ;-)

Anonym sa...

Såg viggos mössa idag kan du möjligvis göra en likadan till selma och anton ? dom där brallorna var supersnygga

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Tjusigt! /Karolina

Anonym sa...

Blev så glad när jag hörde att du ska få en tjej :) Er familj blir som vår, fast tvärtom ( om du fattar vad jag menar )

Anonym sa...

Är här och snokar igen dom där byxorna är ju underbara

Jes sa...

Va fina de blev! va duktigt att knåpa ihop ett eget mönster. Jättefint tyg.