måndag 4 augusti 2008

klänning

Nu har jag sytt min första klänning till Thea! Det blev en modell från senaste Ottobre, fast med lite ändringar såklart :) Ritade av mönstret i strl 62, men eftersom lillan fortfarande drar strl 50 och jag ville att hon skulle kunna använda den redan nu, så minskade jag den med 1cm på varje sida och klippte utan sömnsmån. Tyckte även att den såg så "fyrkantig" ut, så den fick istället ordentligt med sömnsmån nertill. Jag sydde den i jeanstyg och kantade först med snedslå, men det blev så stelt och så inte alls bra ut, så jag tog fram sprättaren och kantade sedan om den med gammelrosa muddväv. Blev mycket bättre! När jag fållat upp nederkanten och provade den på lillan så tyckte jag fortfarande att den var alldeles för kort, så istället för att fålla så sydde jag muddväv även i nederkanten. Gjorde mudden lite mindre för att få klänningen lite "klockad". Och slutligen tryckknappar i axlarna. Blev helt ok! Fast jag skulle vilja sy fast någon applikation ner till höger på den... måste fundera på det!

Jeanstyg och muddväv från Eurokangas, mönster från Ottobre nr 4/2008

3 kommentarer:

Vindling sa...

En jättesöt klänning.

Katja T H sa...

Vilken fiiiin. Hon måste vara jättesöt i den. =)

Anonym sa...

så söt, du måste skicka bild när hon har på den sen.. ;-)